Category: آسیب شناسی روانی

اختلال استرس پس از سانحه یا PTSD چیست؟
اختلال استرس پس از سانحه یا PTSDنوعی اختلال روانپزشکی است که می تواند پس از تجربه و یا مشاهده حادثه یا واقعه تهدید کننده رخ دهد. حوادثی مانند شرکت در جنگ، بلایای طبیعی، حوادث تروریستی، تصادف، و یا ضرب و شتم جسمی یا جنسی که ممکن است در دوران کودکی و یا بزرگسالی رخ دهد می تواند موجب بروز این اختلال شود. تحقیقات اخیر نشان می دهد که آسیبهای دوران کودکی مانند جدایی های ناگهانی، آزارهای مدرسه ای، تنبیهات بدنی، عاطفی و جنسی و نیز مورد غفلت قرار گرفتن در دوران کودکی هر قدر هم که شدید نباشد ولی اگر به دفعات زیاد اتفاق بیفتد می تواند در بزرگسالی به صورت PTSD خود را نشان دهد. اکثر بازماندگان پس حوادث دردناک، اندک زمانی پس از تجربه، به حالت عادی بر می گردند. با این حال، برخی از مردم واکنش های شدید تری نسبت به استرس نشان می دهند که ممکن است با گذشت زمان حتی بدتر هم بشود. این افراد ممکن است مبتلا به PTSD باشند. افرادی که از PTSD رنج می برند اغلب به صورت، کابوس، اختلال در خواب، بازگشت خاطرات به صورت حمله، ویا احساس گسستگی روانی را تجربه می کنند. این نشانه ها می تواند به اندازه ای شدید باشد که به نحو قابل توجهی روندزندگی فرد را مختل کند.

آمار و ارقام
آمارها نشان می دهند که به طور میانگین 7.6 درصد از آمریکایی ها PTSD را در برهه ای از زندگی خود تجربه می کنند. زنان (10.4٪) دوبرابر مردان (5٪) دچار این اختلال می شوند. البته این نشان دهنده بخش کوچک از کسانی است که حداقل یک حادثه ناگوار را تجربه کرده اند. چنانچه 60.7٪ مردان و 51.2 % زنان حداقل یک حادثه تلخ را در طول زندگی خود تجربه می کنند ولی همه آنها علایم اختلال را از خود بروز نمی دهند. وقایع آسیب زایی که در مردان منجر به PTSD می شود عبارت است از: در گیری با جنگ و یا اسلحه، تصادفهای شدید، غفلت و آزار جسمی دوران کودکی وتجاوز به عنف، و آسیب زا ترین وقایع برای زنان عبارت است از: تجاوز و آزار جنسی، تصادف با اتومبیل، حمله فیزیکی با سلاح و بدون سلاح، تهدید و اذیت و آزار فیزیکی و روانی دوران کودکی.
حدود 30 درصد از مردان و زنانی که زمانی در مناطق جنگی زندگی کرده اند تجربه PTSD داشته اند. بیش از نیمی از تمام جانبازان مرد ویتنام و تقریبا نیمی از تمام جانبازان زن ویتنام PTSD را تجربه کرده اند. علایم اختلال پس از سانحه PTSD در میان سربازان جنگ های دیگر شناسایی شده است. درصد برآورد PTSD از جنگ خلیج فارس 10٪ و از جنگ در افغانستان بین 6 و 11٪ می باشد. ارزیابی های کنونی PTSD در پرسنل نظامی که در عراق خدمت کرده اند در محدوده 12٪ تا 20٪است.
علایم اختلال پس از ضربه یا سانحه می تواند بعد از یک تاخیر چند هفته ای و یا چند ماهه شروع شروع شود. بسیاری ازافراد درگیر، احساس غم عمیق ، افسردگی ، اضطراب، احساس گناه و یا عصبانیت را تجربه می کنند . به غیر از این احساسات قابل درک، سه دسته عمده علائم دیگرهم وجود دارند که عبادت است از:
1-کابوس های شبانه یا حمله های بازگشتی
در افرادی که درگیر این دسته علایم هستند، واقعه دردناک ویا صحنه دلخراش دایماً در ذهن تکرارشده فرد احساس می کند تمام احساسات و هیجانات آن زمان را دوباره تجربه می کند. این علامت ها ممکن به صورت فلش بک (تکرار حادثه در ذهن و خیال و حتی در خواب) ظاهر شود. این تجربیات ممکن است آن چنان واقعی و طبیعی به نظر برسند که فرد احساس می کند واقعا آن حادثه در حال اتفاق افتادن است. در این زمان فرد ممکن است دچار ترس و تعریق شده و یا حتی صداها بو و یا صحنه ها ی دردناک را دوباره احساس و تجربه کند.در این دسته افراد وقایع معمولی هم می تواند فرد را به همان صحنه بکشاند مثل هر صدای آژیری که فرد را به صحنه تصادف و کشته شدن دوستش می برد.
۲- اجتناب و بی تفاوتی:
تجربه دوباره خاطرات ممکن است بسیار دردناک باشد بنابراین برخی افراد از مکانیزم فرار یا اجتناب برای کاهش درد استفاده می کنند.در این صورت فرد مبتلا ازابزارها یا روشهایی مانند سرگرم کردن خودبا الکل، مواد مخدر، کار زیاد، ورزش زیاد، مصرف دارو، خوردن، سکس و یا هر فعالیت دیگری به طور افراطی و تکرار شونده برای بی حس کردن خود یا اجتناب از رویارویی باموضوع استفاده می کند. گاهی فرد ازرویارویی با مکانها و افرادی که باعث به یاد آوردن حادثه می شوند اجتناب می ورزد. همچنین گاهی فرد ممکن است خود را به بی تفاوتی کامل بزند یا کمتر با دیگران ارتباط برقرار کند، در نتیجه زندگی کردن و کار کردن با این افراد دشوار می شود چون دایم در حال فرار، بی حسی و یا اجتناب از رویارویی هستند.
۳- در حالت آماده باش به سر بردن
در این مور، فردممکن است همیشه در حالت گوش به زنگی بسر ببرد، گویی دایم منتظر وقوع مجدد حادثه است. در این صورت فرد نمی تواند احساس آرامش کند. احساس اضطراب دایم و مشکل خواب جزو علایم این واکنش است. اطرافیان فردمی بینند که اوبیقرار و نا آرام است. این را حالت آماده باش می نامند زیرا فرد به گونه ای رفنار می کند که دایم انگار خطری در راه است.
- علایم دیگر:
یاد آوری مکررخاطرات ناراحت کننده از واقعه دردناک
بازگشت به گذشته، این احساس که این رویداد دوباره اتفاق می افتد
کابوس های شبانه از واقعه دردناک، یا از دیگر چیزهای ترسناک دیگر
احساس بی قراری و پریشانی
واکنش های فیزیکی شدید در زمان یادآوری رویداد مانند تپش قلب ، تنفس سریع، حالت تهوع، گرفتگی عضلانی، تعریق
افسردگی و اضطراب شدید
از دست دادن علاقه به فعالیت ها ی مورد علاقه در گذشته و عدم میل به ادامه زندگی
کاهش تمرکز و توجه
خشم و عصبانییت بی دلیل
سایر اختلالات خواب

دیگر مشکلات مرتبط با تجربه PTSD
علایم دیگری که معمولا با PTSD همراه است عبارتست ازافسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد واستفاده از الکل و مشکلات ارتباطی. در مردان علایم همراه به ترتیب شیوع، عبارتست از مشکل با الکل چنانچه نیمی از مردان مبتلا، درگیر الکل هستند دارند از دیگر مشکلات شایع شایع همزمان در مردان، افسردگی، اختلالات سلوک، و اعتیاد به مواد مخدر است. در زنان افسردگی جزو شایع ترین مشکل همزمان است چنانچه نیمی از زنان مبتلا به PTSD دچار افسردگی هستند.انواع ترس های مرضی، اضطراب اجتماعی، و پس از آن مشکلات با الکل می باشد.
اغلب افراد مبتلا به PTSD در عملکرد عمومی خود مشکل دارند به طوری که در افراد مبتلا به PTSD بیکاری بیشتررواج دارد، همچنین در این افراد طلاق یا جدایی، بد رفتاری با همسر و فرزندان و دیگران بیشتر شایع است. این افراد نسبت به مردم عادی بیشتر در معرض اخراج از کار هستند.
افراد مبتلا به PTSD ممکن است طیف گسترده ای از علائم روان تنی و یا جسمی را نیزتجربه کنند. البته علایم جسمی در افراد مبتلا به افسردگی و سایر اختلالات اضطرابی دیگر نیز معمولا وجود دارد. برخی شواهد نشان می دهد که PTSD ممکن است با افزایش احتمال ابتلا به اختلالات فیزیکی همراه باشد.
ادامه دارد...